Aller au contenu

Ce tchat, hébergé sur une plateforme indépendante d'Infoclimat, est géré et modéré par une équipe autonome, sans lien avec l'Association.
Un compte séparé du site et du forum d'Infoclimat est nécessaire pour s'y connecter.

Définition: Précipitation relative / Précipitation Absolue

Vincent J.
 Partager

Messages recommandés

Posté(e)
Gif sur Yvette (plateau, alt. 163 m). NO Essonne. 30 Km SO de Paris.

Bonjour,

Qu'est-ce que la précipitation relative ?

Même question pour la précipitation absolue ?

Merci

Vincent

Peux-tu nous dire où tu as vu ces termes ? (quelles phrases, quel contexte ?)

Peux-tu nous dire où tu as vu ces termes ? (quelles phrases, quel contexte ?)

Bonjour ! Et bien c'est dans le logiciel qui me sert à tracer mes graphiques. (GraphWeather. Super logiciel gratuit au passage)

Je dois faire correspondre les données qui sortent de ma wmr200 avec les tables du programme pour générer les graphiques.

Et j'ai pour les précipiitations, plusieurs tables:

Précipitation 1h (ça j'ai compris)

Précipitation 24h (ça aussi)

Précipitation absolue

Précipitation relative

Pour vous donner une idée, coté fichier de données wmr200, au niveau de la pluie, je peux avoir les données suivantes:

Rain

====

Current:

--------

%dayrn% ....................today's rain

%dayrnusa% .................today's rain, in inches

%monthrn% ..................rain so far this month

%yearrn% ...................rain so far this year

%hourrn% ...................rain in the last hour

%maxhourrn%.................Max rain last hour for the day

%maxhourrnt%................Max rain last hour for the day, time that occured

%maxrain/minlasthour% ......maximum rain per minute in the last hour

%maxrain/hourlast6hours% ...maximum rain per hour in the past 6 hours

%totalrainlast3hours%.......Total rain last 3 hours

%totalrainlast6hours%.......Total rain last 6 hours

%totalrainlast24hours%......Total rain last 24 hours

%currentmonthaveragerain%...Your average monthly rain you have entered (current month)

%currentmonthaveragetemp%...Your average monthly temperature you have entered (current month)

%dayswithnorain%............Consecutative days with no rain

%dayswithrain%..............Days with rain for the month

%consecdayswithrain%........Consecutive days with rain for the month

%dayswithrainyear%..........Days with rain for the year

%rainduration%..............Current rain episode duration, minutes

%todayraininmm%.............Today's rain in mm

%monthraininmm%.............Monthly rain in mm

%yearlyraininmm%............Yearly rain in mm

%rainlasthourmm%............Rain last hour in mm

%rainlast3hourmm%...........Rain last 3 hours in mm

%rainlast6hourmm%...........Rain last 6 hours in mm

%rainlast10min%.............Rain last hour in mm

%maxrain/minlasthourmm%.....Maximum rain per minute last hour in mm

%maxrain/hourlast6hoursmm%..Maximum rain per hour last 6 hours in mm

%maxrain/hourlast6hoursusa%.Maximum rain per hour last 6 hours in inches always

%timeoflastrainalways%......Time that the last rain tip was recorded (not reset).

%dateoflastrainalways%......Date that the last rain tip was recorded (not rest).

%timeoflastrain%............Time that the last rain tip was recorded.

%dateoflastrain%............Date that the last rain tip was recorded.

%currentrainrate%...........Current rain rate, mm/min(or in/min)

%currentrainratehr%.........Current rain rate, mm/hr (or in./hr)

%maxrainrate%...............Max rain rate,for the day, mm/min (or in./min)

%maxrainratehr%.............Max rain rate,for the day, mm/hr (or in.mm)

%maxrainratetime%...........Time that occurred

%raincurrentweek%...........Total rain last 7 days

%maxrain/hourlastmonthtodate% Max rain for hour month to date

%monthrnusa%................Month rain total in inches always

%yearrnusa%................ Year rain total in inches always

%hourrnusa%.................Rain last hour, in inches always

%raintodatemonthago%........Rain to date last month (via the trends)

%raintodateyearago%.........Rain to date last year (via the trends)

%avrainjan%.................Average rain for january from your records (under view, rain chart)

%avrainfeb%.................Average rain for february from your records (under view, rain chart)

%avrainmar%.................Average rain for march from your records (under view, rain chart)

%avrainapr%.................Average rain for april from your records (under view, rain chart)

%avrainmay%.................Average rain for may from your records (under view, rain chart)

%avrainjun%.................Average rain for jun from your records (under view, rain chart)

%avrainjul%.................Average rain for jun from your records (under view, rain chart)

%avrainaug%.................Average rain for aug from your records (under view, rain chart)

%avrainsep%.................Average rain for sep from your records (under view, rain chart)

%avrainoct%.................Average rain for oct from your records (under view, rain chart)

%avrainnov%.................Average rain for nov from your records (under view, rain chart)

%avraindec%.................Average rain for dec from your records (under view, rain chart)

%rainjan%................. rain for january from your records (under view, rain chart) (for last year)

%rainfeb%................. rain for february from your records (under view, rain chart)

%rainmar%................. rain for march from your records (under view, rain chart)

%rainapr%................. rain for april from your records (under view, rain chart)

%rainmay%................. rain for may from your records (under view, rain chart)

%rainjun%................. rain for jun from your records (under view, rain chart)

%rainjul%................. rain for jun from your records (under view, rain chart)

%rainaug%................. rain for aug from your records (under view, rain chart)

%rainsep%..................rain for sep from your records (under view, rain chart)

%rainoct%................. rain for oct from your records (under view, rain chart)

%rainnov%................. rain for nov from your records (under view, rain chart)

%raindec%................. rain for dec from your records (under view, rain chart)

%nowrainjan%................. rain for january from your records (under view, rain chart) (current year to date or for current month)

%nowrainfeb%................. rain for february from your records (under view, rain chart)

%nowrainmar%................. rain for march from your records (under view, rain chart)

%nowrainapr%................. rain for april from your records (under view, rain chart)

%nowrainmay%................. rain for may from your records (under view, rain chart)

%nowrainjun%................. rain for jun from your records (under view, rain chart)

%nowrainjul%................. rain for jun from your records (under view, rain chart)

%nowrainaug%................. rain for aug from your records (under view, rain chart)

%nowrainsep%..................rain for sep from your records (under view, rain chart)

%nowrainoct%................. rain for oct from your records (under view, rain chart)

%nowrainnov%................. rain for nov from your records (under view, rain chart)

%nowraindec%................. rain for dec from your records (under view, rain chart)

Oui c'est un peu lourd à lire désolé... default_crying.gif

Voilà, le contexte.

Je me demande donc, que mettre pour précipitation absolue et pour précipitation relative parceque je comprend pas trop la différence entre ces deux dénominations...

Merci

Vincent

Posté(e)
La-Chapelle-Saint-Florent - 49 (proche 44, bord Loire)

Je savais même pas que ça existait ^^

Température relative / absolue j'aurais mieux compris. Mais précipitation je vois pas. J'aurais pensé à précipitation totale ou efficace, mais ça correspond pas à ton contexte je pense.

Posté(e)
Le Haut Breda (Le Pleynet -38580) 1450m / Bain-de-Bretagne

Tu trouveras paeut-être ta réponse là --->

http://www.aguilmard.com/forum/viewtopic.php?id=493&p=8

Extraits :

Ah en fait les précipitations relatives sont les précipitations qui sont tombées entre deux enregistrements et non pas le total sur la journée. Si tu n'as pas cette information, laisse les précipitations relative vides, ca devrait fonctionner.

mon interprétation des précipitations relative correspond à la pluie "instantanée". Tu n'as pas besoin de configurer cette sonde dans la correspondance (plugin MySQL). Si tu mets juste la précipitation absolue, GW calcule tout seul les précipitations relatives.

Sinon tu peut directement poser ta question default_crying.gif Il me semble qu'il n'y a même pas besoin de s'enregistrer pour poster

Posté(e)

Pas de soucis, mais je déplace donc le sujet. default_stuart.gif

Pour continuer dans le HS, juste une précision :

Sinon tu peut directement poser ta question flowers.gif Il me semble qu'il n'y a même pas besoin de s'enregistrer pour poster

Je sais pas si tu parlais de ça vraiment, mais sur le forum d'IC il faut être inscrit pour pouvoir poster en fait. default_flowers.gif

Posté(e)
Le Haut Breda (Le Pleynet -38580) 1450m / Bain-de-Bretagne

Pour continuer dans le HS, juste une précision :

Je sais pas si tu parlais de ça vraiment, mais sur le forum d'IC il faut être inscrit pour pouvoir poster en fait. default_flowers.gif

Heu non, je parlais pas d'IC mais du forum que j'ai donné en lien : http://www.aguilmard.com/forum/viewtopic.php?id=493&p=8C'est d'ailleurs marqué en rouge :

Il est possible de poster sans s'enregistrer

default_biggrin.png/emoticons/biggrin@2x.png 2x" width="20" height="20">J'ai dû mal m'exprimer, désolé default_stuart.gif

Posté(e)

lol non c'est moi qui suis désolé et qui est dû mal comprendre ^^ default_rolleyes.gif

M'enfin si Vincent à trouver réponse à sa question c'est l'essentiel default_laugh.png